
Webhotel – sådan vælger du det bedste
Når man skal lave en hjemmeside, så får man på et tidspunkt brug for et webhotel.
Men et webhotel er ikke bare et webhotel, og de findes i mange former, farver og ikke mindst priser. Et webhotel kan koste mellem 200 kr/md og 1 kr/md, og har man ikke arbejdet med hjemmesider før, kan det virke som en umulig opgave at vælge der rigtig.
Du tænker måske, at man jo bare kan prøve sig frem og vælge et andet webhotel, hvis det første måske ikke lige var det rigtige. Og det er til dels også rigtigt, men sandheden er, at det at flytte webhotel ikke er så nemt som man skulle tro. Man kan sagtens skifte, men et skifte betyder blandt andet, at du skal flytte din hjemmeside, skifte DNS, oprette nye mail-konti og meget mere. Alt sammen noget som tager tid og skaber nedetid på din hjemmeside.
Så derfor er det altid nemmest at vælge det rigtige webhotel i første huk. Hermed bringer vi dig derfor en kort guide til at vælge det bedste webhotel til netop dine behov. Vores guide er et kort sammendrag en an større artikel af billig-webhosting.dk, som du finder her: Bedste Webhotel – den store guide
Regel nr. 1 – Start småt
Start altid med den mindste pakke. Der er ingen grund til at vælge den største pakke fra start, da du nemt kan komme til at betale for noget, du ikke har brug for. Det kan godt være det er svært at skifte webhotel, men at opgradere internt er ikke noget problem. Så start i det små og opgrader, hvis du får brug for det.
Regel nr. 2 – Pladsen er ikke alt
Lad dig ikke forblænde af store mængder plads. Nogle udbydere tilbyder utrolig meget plads, men når du arbejder med hjemmesider, vil du hurtigt finde ud af, at en hjemmeside faktisk ikke fylder ret meget, og derfor har du slet ikke brug for f.eks. 100 GB. 5-10 GB er mere end rigeligt, hvis du f.eks. bruger en CMS som WordPress.
Regel nr. 3 – Hvad siger brugerne?
Når du vælger webhotel, bør du kigge på, hvad brugerne af webhoteller selv siger. Du kan med fordel finde anmeldelser af de forskellige webhoteller på nettet, da det vil give dig et indtryk af, hvor gode webhotellet er til at levere det produkt og den service deres kunder forventer.
Regel nr. 4 – Hold øje med tillægsydelser
Hos nogle udbydere er alt inkluderet i prisen, mens du hos andre f.eks. skal betale ekstra for backup eller adgang til nem installering af f.eks. WordPress.
Regel nr. 5 – Vælg dansk 🇩🇰
Vælg en dansk udbyder. Det behøver ikke være en udbyder som har servere i Danmark (da der ikke er ret mange af dem), men vælg en udbyder, som har hovedsæde i Danmark og hvor supporten er på dansk. Når du laver en hjemmeside, vil du nemlig med sikkerhed have en masse spørgsmål, og her er det rart at kunne skrive på dansk. Derudover findes der rigtig mange “hurtige” udbydere i udlandet, hvor man hurtigt kommer til at betale for meget eller lokket til at købe løsninger man ikke har brug for – her er det bare mere “sikkert” at handle med en dansk udbyder.
Regel nr. 6 – Ubegrænset domæner/hjemmesider
Vælg et sted, hvor du kan have mere end én hjemmeside/domæne. Grunden til at du skal dette er, at når man har lavet en hjemmeside, så laver man ofte flere (hvis den første var en succes), og derfor er det rart at kunne have flere hjemmesider på samme webhotel, så du ikke skal ud og købe et mere.
Det var seks grundlæggende regler. Vi har ikke været inde på f.eks. trafik og SSL, men det er simpelthen fordi man i dag forventer at disse er inkluderet, altså gratis SSL og ubegrænset trafik. Kigger du på en udbyder, hvor SSL koster penge eller hvor din trafik er begrænset, så vælge en anden.