
Sælg mere med schema markup
Schema markup er et af de mere powerfulde SEO-tekniske elementer du kan fokusere på i optimeringsprocessen af din hjemmeside. Faktisk har efterhånden mange SEO-folk (og i særdeleshed i udlandet) valgt at hellige sig schema markeringer, som deres primære omdrejningspunkt for søgemaskineoptimering – præcis ligesom rigtigt mange vil koncentrere sit fokuspunkt omkring linkbuilding eller andre teknikker. Det gør de fordi, at undersøgelser viser, at websites som bruger schema rangerer ca. fire pladser højere i søgeresultaterne i søgemaskinerne end de som ikke bruger denne type markup.
Jeg vil lægge hovedet på blokken og sige, at schema faktisk er dén vigtigte SEO-faktor du kan fokusere på onpage. Fordi uden schema, hjælper du hverken Google eller dine potentielt besøgende til, at forstå hvad din hjemmeside eller shop er for en størrelse.
Så hvad er schema markup?
Schema er en sematisk kode, som tjener to formål; 1) at hjælpe Google med, at forstå hvad din hjemmeside eller webshop handler om og 2) at hjælpe Google til, at videregive korrekt information om dit site til brugere i SERP’en (Googles søgeresultater). Det betyder faktisk at du selv kan være med til, at fortælle om dine services eller produkter allerede ude i søgeresultaterne så du kan målrette dit budskab til dine potentielle kunder eller besøgende. Schema markup er således en måde hvor du kan fortælle Google hvad din data på siden handler om, fremfor hvad den siger. Så hvis du fx sælger ‘økologisk børnetøj’ så ville du markere dette gennem schema markup, fremfor at Google skal gætte sig til disse værdier på din shop. schema.org forklarer det således:
“Most webmasters are familiar with HTML tags on their pages. Usually, HTML tags tell the browser how to display the information included in the tag. For example, <h1>Avatar</h1> tells the browser to display the text string “Avatar” in a heading 1 format. However, the HTML tag doesn’t give any information about what that text string means — “Avatar” could refer to the hugely successful 3D movie, or it could refer to a type of profile picture—and this can make it more difficult for search engines to intelligently display relevant content to a user.”
Rich snippets – en del af schema
Rich snippets er en udvidelse af dine normale søgeresultater, som indeholder mere information og oftest et konkret svar på det der søges efter. Rich snippets kan ikke garanteres, blot ved brug af schema markup, men er en feature du kan være heldig at få på dit søgeresultat. Rich snippets er eftertragtet, da det gør at dit søgeresultat skiller sig ud og fylder mere, og herigennem er med til at øge din CTR (Click-Through Rate).
Rich snippets ses i form af stjerner, FAQ lister, priser, produkter og meget mere.
Hvornår kan du bruge schema?
Det kan du faktisk til de fleste typer content fx; blogindlæg og artikler, hvis du har en lokal forretning (restaurant, håndværker eller lign), videoer, film, podcasts, events, fysiske produkter på shop, service-undersider mm. Der er næsten ingen grænser for hvilke markup-typer du kan finde og kategorisere din virksomhed, produkter eller services indenfor.
Lige nu bruger mindre end en tredjedel af hjemmesider schema og det betyder også, at der kan være gode placeringer at hente, for dig der gerne vil rangere højere end dine konkurrenter.
Hvordan får du schema markup på din side?
Det kan være lidt nørdet at rode med schema markup, og det er en fordel hvis du i forvejen har et godt kendskab til HTML. Når det er sagt, er det ret let at gennemskue opsætningen og de forskellige muligheder. Den officielle side til schema finder du på schema.org, hvor du kan finde alle de mulige opmærkninger, du kan lave på din hjemmeside. Hvis du ikke har tid, evner eller lyst til at rode med det selv, bør du tage fat i et SEO Bureau som kan lave de nødvendig tilpasninger, så Google bedre kan forstå din hjemmeside.