
Sådan søgemaskineoptimerer du din hjemmeside
Betalt indhold.
Synlighed er essentiel for, at du bliver set på nettet. Vil du gerne have succes med din hjemmeside, må du derfor tænke SEO (søgemaskineoptimering) ind i din langsigtede strategi. Når du googler ”blomster”, så dukker der blomsterforhandlere som Interflora, Euroflorist og Bloomit op søgeresultatsiden. Og det er ikke tilfældigt, men fordi de laver SEO for at nå til tops.
Der findes masser af guider til, hvordan du laver SEO, så selv begyndere kan komme godt i gang. Der er dog særligt to ting, som du skal være OBS på, inden du giver dig i kast med at søgemaskineoptimere din hjemmeside.
2 vigtige ting du altid skal huske ved SEO
Den første ting er, at du aldrig bliver færdig med SEO. SEO er et omfattende og fortløbende stykke arbejde, som aldrig stopper. Det er, fordi SEO er et paraplybegreb, der dækker over mange synergiske online discipliner, som tilsammen udgør optimeringsarbejdet.
Den anden ting er, at du ikke kan se resultaterne af din SEO, før der er gået 6-12 måneder. Og det er dårlige nyheder for de utålmodige, som måske kan miste motivationen til at fortsætte med SEO, eftersom resultaterne først ses efter mange måneder.
Med det sagt så er der primært tre ting, som du skal fokusere på, når du vil søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Teknisk SEO
Teknisk SEO handler om, at de tekniske aspekter ved din hjemmeside er optimeret, så Google nemt og hurtigt kan forstå, hvad sitet handler om. Teknisk SEO er noget af det første, som man bør gå i gang med, da man derved giver sig selv et stærkt teknisk fundament for det resterende optimeringsarbejde.
Teknisk SEO går blandt andet ud på, at du bruger de korrekte HTML-tags de korrekte steder, såsom page titles og metabeskrivelser. Du kommer heller ikke udenom at skulle arbejde med strukturerede data, da det er via disse, at du giver dine vigtigste informationer til Google.
Content
En klog mand sagde engang, at ”content is king”. Det statement gælder lige så meget i dag som dengang, for velskrevet og relevant webindhold er vigtigt for, at Google anerkender din hjemmeside. Og Googles anerkendelse er lig med øget synlighed på søgeresultatsiderne.
Du skal ikke kun lave godt content for at tilfredsstille søgemaskinerne men også for at gøre din hjemmeside spændende at besøge. Google vil nemlig lægge mærke til, hvis dine besøgende bliver hængende på din hjemmeside, og Google vil også lægge mærke til, hvis der bliver ved med at komme nye mennesker til dit site.
Det tager søgemaskinegiganten som et kvalitetsstempel af dit content, og det gør, at du kan få en højere ranking.
Linkbuilding
Intet SEO-arbejde uden linkbuilding. Med linkbuilding oparbejder du en stærk linkprofil, som gør, at Google tager dig seriøst. Google forstår links som anbefalinger, og jo flere links/anbefalinger en hjemmeside har, desto stærkere står den i Googles øjne for det emne, den handler om.
Her er målet at skabe en stærk linkprofil med links fra diverse hjemmeside, som også omhandler samme emne som din hjemmeside.
Linkbuilding-indsatsen kommer efter, du fået teknikken og indholdet på plads, men er en lige så vigtig del af treenigheden som de to andre discipliner.