
Sådan skriver du tekster, der ranker i 2020
SEO eller Search Engine Optimization er ikke et nyt begreb, og jeg gætter på, at chancen for, at konceptet er fløjet fuldstændig forbi din næse, er lille. Alligevel er SEO noget, man hele tiden kan lære mere om. Hvorfor? Fordi de forskellige søgemaskiner (Google, Yahoo, Bing osv.) hele tiden ændrer i deres måde at udvælge, hvilke tekster der er relevante nok til at få en topplacering i søgeresultaterne, og hvem der i stedet må nøjes med en plads som nummer chok.
Hver søgemaskine har flere hundrede parametre, som tilsammen bruges til at vurdere din tekst. For en god ordens skyld fokuserer vi i dette indlæg på den mest populære søgemaskine i dag: Google.
Inden vi dykker ned i vores bedste tips til, hvordan du kan ranke på Google i 2020, tager vi dig igennem en helt kort gennemgang af SEO og Copywriting – og hvad det har med ranking på Google at gøre.
Hvad er copywriting?
Copywriting handler i sin enkelthed om at skrive fængende tekster med det formål at sælge et produkt, en service eller et brand – og i sidste ende overbevise læseren om at udføre en bestemt handling. Som copywriter er det vigtigt, at du er skarp på at:
- Tilpasse din målgruppe
- Fange din læser med skarpe overskrifter og lækkert indhold
- Have øje for, hvor i købstragten din læser vil befinde sig
- Implementere gode CTA’er (Call To Action)
- Have den famøse Googles mange kriterier i baghovedet.
Hvis du som copywriter vil opnå dit mål og få læseren til at handle, som du ønsker det, er det vigtigste er skrive gode tekster. Når du læser det sidste punkt ovenfor, skyldes det, at selv den mest velskrevne tekst ikke har meget værdi, hvis du ikke få læseren ind på teksten. Hvordan får du bedst brugerne til at finde dine tekster? Det gør du ved at ranke på søgemaskinerne.
Gør Google til din ven
Du kender helt sikkert selv scenariet: Du indtaster din søgning i Google, hvorefter du klikker dig ind på et af de øverste 2-3 links. Det er lige præcis denne handling, der er årsagen til virksomhedernes hungren efter en topplacering på den famøse søgemaskine. Det er samtidig årsagen til, at SEO i dag er blevet så udbredt et begreb og en teknik, der benyttes (eller bør benyttes) af stort set alle med en hjemmeside.
Hvad er SEO: Den hurtige
Der kunne skrives mange og lange blogindlæg om, hvad SEO er. Her får du den korte version: SEO er en proces, som skal hjælpe din hjemmeside med at opnå en højere organisk (ikke-betalt) placering på Google. Det er lige præcis derfor, at du også bør have et godt øje til Google, når du arbejder med copywriting.
Der er som nævnt flere hundrede faktorer, der spiller ind, når det kommer til Googles vurdering af tekster og hjemmesider. Mange af dem kender vi, og nogle kender vi ikke. Af dem, vi kender, kan man groft sagt dele faktorerne ind i fire kategorier:
- Det tekniske
- Brugeradfærd
- Links
- Indhold.
Herunder kan du læse kort, hvordan du kan optimere hvert område for at ranke højt i 2020.
Det tekniske
Alt det tekniske på din hjemmeside har betydning for SEO og din Google placering. Det indebærer blandt andet, hvor hurtigt din hjemmeside loader, hvordan dens mobilversion fungerer og meget mere.
Brugeradfærd
Hvordan dine brugere engagerer sig med sin hjemmeside, er også vigtigt, da det giver Google en idé om brugernes tilfredshed med din side/tekst. Det indebærer eksempelvis, hvor længe brugeren bliver på din hjemmeside, hvor mange gange de klikker sig rundt imellem forskellige undersider med mere.
Links
Links er vigtigt for at signalere til Google, at din side er relevant. Det drejer sig både om interne links imellem undersider på din egen hjemmeside, men det handler i høj grad også om, at andre hjemmesider linker ind til din. Her er det en kombination af eksterne links og styrken på disse (hvor højt ranker de eksterne sider selv), som afgør, hvor stor betydning Google tillægger denne del.
Indhold
Når du skriver tekster, er det vigtigt aldrig at glemme din
læser, og derfor lægger Google også stor vægt på dit indhold. Det gælder både
længden af dine tekster, men også de søgeord, som du har valgt at sætte fokus
på i din tekst, samt mængden af disse søgeord.
Netop det med at lave en søgeordsanalyse
kan du læse om her.
Det hele hænger sammen
Når det kommer til Googles algoritme, hænger det hele dog sammen. Det betyder, at du ikke bare kan skrive side op og side ned med det samme søgeord plottet ind 3541 gange og masser af links og så regne med at få en topplacering. Det skyldes, som du nok husker, at Google også kigger på din brugeradfærd.
Skriver du derfor en tekst, som dine læsere simpelthen ikke kan holde ud at bruge mere end 10 sekunder på at skimme, så vil de hurtigt forlade din side igen. Bliver det et gentaget mønster, vil Google derfor give dig minuspoint for brugeradfærd. Derfor må du tænke alle aspekter med ind, når du arbejder på at forbedre din ranking.
Hvordan kommer jeg så til at ranke i 2020?
At komme op Googles gode sider kræver, som du nok har gennemskuet, en kombination af grundige analyser og indsigter, skarpe skriveevner og en god portion interesse. Interessen er vigtig, fordi Google flere gange årligt opdaterer sin algoritme med henblik på altid at levere de bedste søgeresultater til brugerne. Derfor ændrer de også gradvist den måde, hvorpå algoritmen vurderer relevansen af hjemmesider, tekster og links.
Det bedste, du kan gøre, er derfor at skabe godt og relevant indhold og sørge for at følge med i tidens online trends og opdatere dine tekster løbende herefter.