
Sådan genvinder du dine kunder med remarketing
Du har med garanti op til flere gange prøvet det der med at gå ind på en hjemmeside, tjekke produkterne ud eller læse om konceptet – måske endda lægge noget i kurven – for derefter at forlade siden igen. Som virksomhed er det noget af det værste, der kan ske, men alligevel er det et fænomen, der optræder hyppigere end noget andet. Faktisk viser tal fra Google, at op mod 96% af alle, der besøger din hjemmeside, forlader den igen. Dermed konverterer du kun omkring 4%, hvilket for mange vil være for lav en sats.
Men hvordan sørger du for at nå ud til de 96%, som ikke køber dine produkter eller services? Hvordan får du dem tilbage, så endnu flere konverterer hos dig? Det korte, og simple, svar er naturligvis, at du udnytter, at den store andel kender til dit produkt i forvejen. Svaret er remarketing, eller retargeting, som det også bliver kaldt. Men hvad er det helt præcist, hvordan fungerer det, hvad kan det tilbyde din virksomhed, og hvordan kommer du i gang? Det får du alt sammen svar på lige her.
Hvad er remarketing – og hvorfor er det godt for din virksomhed?
Som nævnt er essensen af remarketing, at folk kender dig i forvejen. Kort fortalt fungerer det sådan, at du blot minder forbrugerne om, at de på et tidspunkt har besøgt din hjemmeside. Det sker typisk via annoncer eller e-mails, som (gen)fortæller om dit produkt, hvilket gerne skulle genopfriske oplevelsen i forbrugernes hoveder og dermed få dem til at besøge din hjemmeside igen – og forhåbentligt denne gang konvertere. Der er naturligvis ingen garanti, men i og med at de allerede én gang har besøgt din hjemmeside, har du et forspring i forhold til konkurrenterne.
Det er ikke til at sige, hvorfor forbrugeren i første omgang forlod din hjemmeside, men i mange tilfælde hænger det blot sammen med, at købet på det pågældende tidspunkt passede dårligt. Når du annoncerer dine produkter, som de jo allerede har kendskab til, og de får dem præsenteret igen, bliver de altså mindet om din virksomhed, og de vil med al sandsynlighed hellere købe produkter fra dig end fra konkurrenter, som de endnu ikke har besøgt. Her spiller du altså på den interesse og det kendskab, du allerede én gang har vundet, frem for konkurrenterne, som først skal skabe kendskab til sig selv, før et køb kan ske.
Skab remarketing-lister, og skræddersy indhold til dine kunder
Et populært redskab til at nå ud til allerede mistede kunder er de såkaldte remarketing-lister, som også kaldes RLSA. Kort fortalt er det en funktion på Google, som gør det muligt for dig at skræddersy indhold til brugere, der allerede har besøgt din hjemmeside, og som søger på Google efter specifikke ord – søgeord, som du kender til, og som du skaber dit indhold ud fra.
Det sker med strategier i form af budrunder. Din virksomhed aflægger altså bud på annoncer, opretter dem og vælger søgeord ud fra den viden, du har fået om de besøgende. Buddene kan eksempelvis lyde på 20% for dem, der har besøgt din hjemmeside inden for den sidste uge eller måned, og som bruger de specifikke søgeord. Tallet kan dog også være væsentligt højere. Essensen er blot, at vinder du budrunden, kommer dine annoncer til at ligge foran dine konkurrenters i forbrugerens søgeresultat, hvilket i sig selv giver dig et godt forspring.
Med denne strategi kan du nemt tilpasse dine annoncer forskellige målgrupper, som spænder over alle – lige fra dem, der blot har besøgt din hjemmeside i fem minutter, over dem, der har lagt noget i kurven eller har besøgt flere forskellige sider, og til dem, der har besøgt én specifik side. Du fanger altså forbrugerne, der hvor de alligevel er, når de søger på Google. Kort sagt er mulighederne med remarketing-lister mange, og det vil næsten være en ulempe ikke at bruge det.
Udnyt de sociale medier
Du ved formentlig, at de forskellige sociale medier fylder mere end nogensinde før for danskerne, og derfor er det naturligvis også noget, du som virksomhed bør udnytte i din remarketing-strategi.
Et medie som YouTube er eksempelvis oplagt at bruge, hvis dit produkt gør sig visuelt godt på billeder eller som video. Her vil der naturligvis i større grad være tale om en brand awareness-strategi frem for blot at minde forbrugeren om selve produktet, men i sidste ende giver resultatet nogenlunde det samme. Det smarte ved YouTube er, at annoncerne er placeret før videoen, hvilket gør, at forbrugeren ikke kan springe dem over.
På samme vis er det klogt at bruge et medie som Facebook, fordi der er mange muligheder. Du kan både promovere dit brand og dine produkter via bannere i højre side, som sponsoreret indhold i nyhedsstrømmen eller som en video magen til den på YouTube i de videoer, brugerne ser. Der er altså et væld af muligheder for at nå ud til de forbrugere, du allerede én gang har mistet. Det er bare med at gribe chancen.