Løsningen på bekymringer om privatliv på søgemaskiner
I samarbejde med Techwarn:
I dag kan vi som mennesker ikke kan undvære internettet, da det påvirker vores liv hver eneste dag. Internettet har stort set nøglen til al den information, som alle i samfundet har brug for, og er ikke kun for forskere og forfattere. Derudover har Internettet flyttet menneskelige aktiviteter fra den traditionelle måde at gøre tingene til en moderniseret måde, som ofte er mere praktisk og effektiv
Er søgemaskiner virkelig gratis at bruge?
Vi er blevet stærkt afhængige af søgemaskiner, men det er vigtigt at lægge mærke til, hvor mange data, der håndteres af den største interessent i søgemaskinens niche – Google Søgemaskine. Google har i alt ca. 7 milliarder brugere fra alle sine 7 forskellige platforme, og de har i gennemsnit ca. 1 million brugere pr. platform. Google håndterer ca. 15 exabyte data – et sted svarende til kapaciteten på ca. 30 millioner computere. Hvis denne mængde data håndteres af Google alene, så forestil dig det beløb, der håndteres af søgemaskiner i alt, når f.eks. Microsofts Yahoo Search, Windows Bing og Baidu føjes oveni. Det er en virkelig meget data.
Brugen af søgemaskiner ser måske ud som om, at det er gratis for alle, men mange mennesker begynder nu at opdage, at brugen af disse tjenester faktisk har en pris – vores data og privatliv. Derfor tager de forholdsregler, så de forbliver anonyme på internettet, ved at skaffe sig en VPN til Safari, Opera eller Chrome – afhængigt af hvilken browser de bruger. Når du bruger disse søgemaskiner, får de normalt adgang til data om fx vores enheder, søgevaner og præferencer. Det er let for dem at lære mere om vores vaner online og sælge dem til tredjeparter som reklamebureauer, der bruger dataene til marketingformål.
Spørgsmålet om, hvorvidt søgemaskiner har sådanne tilladelser til at indhente og videresælge brugerens data, bliver derfor debatteret. Søgemaskiner har normalt haft disse anført i deres vilkår og betingelser, men da folk nærmest aldrig læser dem, er det derfor vigtigt at bemærke, at vi har givet disse hjemmesider adgang til at indhente og bruge vores data på alle de måder, som de nu engang finder passende. Sammenlignet med tidligere vilkår og betingelser har søgemaskiner nu inkluderet sektioner, der giver brugerne besked om, hvordan de kan begrænser den mængde af data, der indfanges.
Fordelene ved private søgemaskiner
Den virkelige udfordring handler ikke om, at de måske får fat i data alligevel, men det handler om, at datasikkerhed aldrig er 100% – især ikke, når det er digitalt. Flere virksomheder ville gerne forhindre brugere i at føle sig usikre, mens de bruger internettet, og forsøger derfor at løse privatlivsproblemer via diverse private søgemaskiner, der har forskellige fordele.
Nogle af disse er:
• Hvis cookies ikke gemmes og dine søgeforespørgsler ikke registreres, føles de annoncer, der vises, mindre påtrængende. Resultaterne fra dine søgeforespørgsler er heller ikke påvirket af resultaterne fra din tidligere browserhistorik.
• Private søgemaskiner giver brugerne sikkerhed, da de og deres søgninger på ingen måde overvåges. En anden fordel ved det er, at brugerne har tillid til, at deres data ikke kan blive hacket eller stjålet, da de ikke er gemt i første omgang.
• I modsætning til inkognitotilstand, hvor brugeraktivitet som bl.a. besøgte hjemmesider stadig kan vises til brugerens internetudbyder, skole eller arbejdsgiver, krypterer private søgemaskiner søgehistorikken, og gør det vanskeligt for de førnævnte enheder at kunne se dine søgninger.
• Søgeforespørgsler og -aktiviteter er ikke knyttet til en e-mailkonto, en anden konto eller en tjeneste overhovedet – og det gør det vanskeligt at forudsige brugernes præferencer og vaner fra brugen af andre tjenester.
De ovennævnte fordele og mere kan opnås ved brug af private søgemaskiner som DuckDuckGo, Swisscows, Searx.me, Disconnect Search, MetaGer, Qwant, Yase osv