
IT og værdiskabelse
Siden udviklingen af den første computer, så er verden blevet mere og mere digitaliseret. I dag findes der snart ikke en virksomhed, der ikke har implementeret IT på den ene eller anden måde. Den først computer stod færdig i 1946, men der er langt fra dennes processorkraft til de computere vi kender i dag. Opfindelsen af computeren har skabt nye forretningsmuligheder, og har hjulpet mange virksomheder med at optimere deres arbejdsgange gennem tiden, og der findes i dag mange virksomheder, der bygger hele deres forretningsstrategi på brugen af digitale løsninger.
IT-uddannelser
I og med at digitaliseringen af hele verden stiger, så stiger efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft også. IT uddannelser bliver stadig mere populære som følge af det, og i dag har stort set alle større uddannelsessteder op til flere studieretninger, der fokuserer på IT i forretningsøjemed.
På CBS findes eksempelvis bacheloren HA(IT) og kandidaten Cand.Merc.IT, der kombinerer forståelsen for erhvervsøkonomi og organisationsteori med viden om IT. Sammen giver det et godt fundament for at forstå og arbejde med værdiskabelse, som følge af velfungerende IT systemer.
Hos DTU tilbyder de ”DTU executive MBA”, hvor man som leder kan efteruddanne sig, designe sin egen lederuddannelse og i det hele taget lære meget mere om de forskellige aspekter inden for den mere digitaliserede forretningsverden. Det viser tydeligt den store efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft, som følge af digitalisering og innovation.
Digitalisering af arbejdsprocesser
Som nævnt, så bliver flere og flere arbejdsprocesser digitaliseret. Mange erhverv, der tidligere var præget af en mere analog tilgang til deres forretning, har omstillet sig og omfavnet de nye muligheder som IT tilbyder. Et eksempel på dette er digital markedsføring. Før i tiden var markedsføring typisk begrænset til fysiske og analoge medier, men som følge af de sociale medier og digitale søgemaskiner, så er dette marked i rivende udvikling.
Vores stigende brug af internettet, generer mere og mere data, der fortæller om vores generelle tendenser og forbrugsmønstre. Det sker helt automatisk som følge af vores online tilstedeværelse, og det kan bruges af virksomheder til målrettet at markedsføre deres produkter og services. Det er dog ikke kun virksomhederne, der nyder godt af denne mere målrettede markedsføring. Kunderne får typisk vist meget mere relevant indhold, der er ”designet” til netop dem, frem for irrelevante reklamer, der ikke har interesse.
Et af de mere populære værktøjer til at håndtere lead-generering, social media marketing og SEO, for at nævne nogen af mulighederne, er et program kaldet HubSpot. Det kan være uoverskueligt at komme i gang med Hubspot, og derfor tilbydes der HubSpot kurser, hvor man kan lære at få mere ud af dette værktøj.
Ud over digital marketing, så findes der mange andre forretningstyper, der har nydt godt af den stigende digitalisering. Produktionsvirksomheder har f.eks. kunnet optimere deres faciliteter, ved at implementere robotter, der kan udføre arbejdsopgaver hurtigere og mere præcist, end menneskelig arbejdskraft.
Effektivitet på kontoret
Når der tales om optimering på arbejdspladsen, så er det unægtelig svært at undgå emnet digitalisering. Der er dog fleres aspekter, som kan gøre hverdagen på kontoret mere effektivt. Her kunne eksempelvis nævnes den fysiske indretning af kontoret, og den generelle komfort hos de ansatte. Ved at indtænke arbejdsmiljøet og den daglige arbejdsgang i indretningen af kontoret, så kan der meget muligt optimeres på arbejdsprocesserne.
Også komforten er vigtig at huske på, når det kommer til effektiviteten. Her kan især en ergonomisk kontorstol sørge for, at de mange timer foran skrivebordet ikke resulterer i smerter i nakken eller ryg, men derimod effektiv eksekvering af arbejdsopgaverne. Når det kommer til kontormøbler, hvad end det er borde, stole eller lamper, så findes der et stort udvalg. Før der investeres i nye kontormøbler, så kan det derfor godt betale sig at danne sig et overblik over de mange muligheder.