
Huskeregler til kodning af webshop
For at bygge og vedligeholde gode webshops, er det en klar fordel at kunne skrive god kode. Dårlig kode betyder nemlig dårlig webshop. Det fører selvsagt fører til dårlige salgstal. Det er en kendsgerning, at det tager mange år at bliver dygtig koder. Kodning skal ind under huden. Med disse gode råd og huskeregler er du forhåbentlig godt på vej.
Generaliseret kode er levedygtig kode
At kode skal være generaliseret betyder, at den skal være velstruktureret og dermed nem at navigere i. Funktionen skal altså være til at læse for andre. Kort sagt: Er det god kode, vil man ikke være i tvivl om, hvad det gør.
Der sker udskiftninger i alle brancher, ligesom ansatte bliver syge, holder ferie og går på barsel. En eventuel vikar eller afløser skal ikke udsættes for ekstraarbejde, fordi din kode er fyldt med ”støj”. Hvis udgangspunktet er sjusket venstrehåndsarbejde, vil det sandsynligvis koste ressourcer senere.
Her er det passende at tilføje den kendte talemåde ”less is more”. Den dygtige koder kan udtrykkes sig klart og tydeligt på en begrænset mængde plads.
Opsæt sporing
Du kan ikke optimere dine online marketingkanaler uden sporing. Hvis ikke du har kode til f.eks. Adwords og Facebook konverteringssporing, er det nærmest umuligt at overvåge webshoppens resultater.
Det er også i høj grad vigtigt at spore affiliate-salg. Eventuelle affiliate-partnere har i øvrigt brug for et XML-feed, hvis dit produkt skal listes på deres hjemmesider. Det gælder f.eks. for sammenligningstjenester som Purepleasure, en hjemmeside der analyserer markedet for sexlegetøj.
Det kræver ikke et IT-geni at indsætte en standardsporingskode fra Google Analytics på din hjemmeside. Når Google Analytics indsamler data om din side, vil du bl.a. kunne se følgende:
· Trafik til sider og undersider
· Samlet tid på hjemmesiden
· Antallet af unikke bruger
· Antallet af individuelle besøg
Overvejelser om outsourcing
Vi kan ikke alle sammen være IT-genier, og man kan fristes til at outsource hele kodningen af webshoppen. Markedet for integrerede webløsninger boomer, så der er masser af virksomheder at vælge imellem. Dog skal du være opmærksom på, at pakkeløsninger kan koste dyrt. Desuden kan det blive besværligt at skifte leverandør senere hen.
Det er i mange tilfælde smart at varetage kodningen mere eller mindre internt. Udover at det kan spare penge, er det en fordel, at ansatte i virksomheden kender grundprincipperne for webshoppens koden. På den måde er det lettere at spore og ændre med kort varsel.