
Gør din webshop klar til SEO
Du er måske i opstartfasen af en webshop og i den forbindelse har du igangsat den uendelige research omkring opstart, optimering og drift af shoppen.
Hvis du allerede nu har styr på logistikken, varelager, webshop og egentlig bare er klar til at sælge, vil vi gerne give dig nogle råd med på vejen i forhold til SEO (søgemaskineoptimering).
Organisk synlighed er den kanal med absolut højest ROI (såfremt der er efterspørgsel på dit produkt og din webshop ikke umiddelbart har en udløbsdato).
Grunden til dette er naturligvis, at når du først ligger højt placeret på søgemaskinernes resultater, vil du løbende få mere og mere gevinst af dette.
Vi vil gerne dække nogle af de lavthængende frugter, som du bør fokusere på i forhold til SEO. Jo før det bliver gjort, jo mere får du ud af det.
Indhent data på dine produktområder
Det vigtigste er, først og fremmest, at du ved, hvor meget efterspørgsel der er på dine produkter. Det gør du ved at bruge et værktøj som f.eks. Keyword Tool til at undersøge søgeord og se, hvor mange der månedligt søger efter disse (og hvilke trends der måtte være).
Tag også højde for, at du sandsynligvis er ekspert indenfor dit område og potentielle kunder måske har en anden søgeadfærd end du har. Et eksempel er græsslåmaskine og plæneklipper. Google er efterhånden blevet ret god til at se, hvad formålet bag en søgning er, så de kan tage højde for tæt relaterede søgninger. Men du skal naturligvis sørge for, at din respektive underside er optimeret efter begge (eller flere) vendinger, hvis formålet bag søgningen er identisk.
Linkbuilding
Links (henvisninger fra andre hjemmesider) og indholdet på din hjemmeside er de to vigtigste parametre for at ligge højt på søgninger. For en hel ny webshop kan det være svært at gå i gang med at bygge links.
Du kan dog allerede nu tage fat i nogle af dine leverandører, som sandsynligvis har en hjemmeside. De har typisk en underside, hvor de henviser til alle forhandlere – og her er der naturligvis plads til, at du kan få et relevant link til din nye webshop.
De vigtigste sider på din webshop
De vigtigste sider på din webshop er typisk dine kategorisider samt dine produktsider. Grunden til at dine kategorisider er vigtige er, at de skal målrettes mod de konkurrencepræget søgeord. Sælger du f.eks. brætspil, vil du typisk have en kategoriside, hvor alle dine brætspil ligger. Det er disse sider, som, på lang sigt, skaber den højeste indtjening for dig. Derfor er det også her, at konkurrencen er højere.
Udover at optimere dine kategorisider bedst muligt, skal du naturligvis have en god og uddybende kategoritekst. Her er et eksempel med kuffertkategorien på RejseGear.dk, hvor der er udarbejdet en lang og dybdegående kategoribeskrivelse.
Dine produktsider er også vigtige i søgeresultaterne, idet folk har en tendens til at søge meget specifikt. De brede søgeord som f.eks. brætspil kaldes for short tail keywords. De kendetegnes typisk ved at der er mange søgninger og høj konkurrence.
Jo længere “hale” der kommer på søgninger, jo mindre konkurrence er der – og ligeledes færre søgninger.
Det gode ved dette er, at der er ekstrem mange, som ikke blot søger på ‘brætspil’ men derimod på en længere variation af søgeordet – eventuelt med brand og type. Disse søgninger kan du hurtigt og let optimere mod ved at inkludere dem på dine produktsider.
Selvom det kan tage rigtig lang tid at skrive uddybende produktbeskrivelser, er det typisk det hele værd. Så sørg for, at du har den bedste produktbeskrivelse med mest information på det pågældende produkt, du sælger.