
Få mest ud af virksomhedens hjemmeside
Annonce
Står du for opbygning eller vedligeholdelse af din virksomheds hjemmeside, og har du svært ved at finde ud af, hvordan den får det ekstra pift, som gør den interessant for jeres kunder og jer selv? Der er mange ting, man skal tage i betragtning, når man opbygger eller vedligeholder en hjemmeside – lige fra design til den bagvedliggende kodning – og det vigtigste er, at den stemmer overens med virksomhedens overordnede strategi og identitet.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at en virksomheds hjemmeside henvender sig til to hovedmålgrupper. Der er en ekstern målgruppe bestående af de kunder og interessenter, som gerne skulle besøge jeres hjemmeside, og der er en intern målgruppe i form af virksomhedens medarbejdere.
Visuel identitet
Det første målgrupperne møder, når de klikker ind på hjemmesiden, er det visuelle udtryk. Derfor har det en stor betydning for, hvordan den fortsatte opfattelse af hjemmesiden bliver. Det giver derfor god mening at lægge masser af energi i denne del af hjemmesiden.
Noget af det mest essentielle, når du opbygger den visuelle identitet er, at den stemmer overens med virksomhedens resterende kommunikation og udtryk. Det vil sige at de eksisterende farver, logo, skrifttype med videre, bør gå igen på virksomhedens hjemmeside i den ene eller anden format. Det vigtige e
Det visuelle udtryk er målrettet begge målgrupper. Virksomhedens medarbejdere har brug for genkendelighed, når de klikker ind på hjemmesiden, så de opnår en følelse af tilhør til virksomheden. Dette kan logo og farver være medvirkende til. Den eksterne målgruppe tiltrækkes især af et flot design, gode farver og overskuelige menu-strukturer.
Skab en optimal kunderejse
En kunderejse er et andet ord for de steps og touch points, som virksomhedens kunder berører. Den digitale kunderejse foregår i høj grad på hjemmesiden og slutter eventuelt af med et køb på en webshop. Det er vigtigt at kortlægge kunderejsen, for at lære sine kunders adfærd at kende. Og når man kender deres adfærd, kan man identificere de mindre gode touch points og regulere disse.
Den digitale kunderejse handler i høj grad om at servicere kunden igennem købsprocessen, og sørge for at virksomheden kan opfylde de varierende behov kunden har.
Få professionel hjælp til kodning og opsætning
Når du har fået styr på selve strategien og ideen med virksomhedens hjemmeside, er det tid til at bygge den op fra bunden. Hvis du har IT-kompetencer, kan du måske selv håndtere denne del, men ellers kan det være en god ide, at tilkalde assistance i form af en programmør. Dette vil spare virksomheden meget tid og give et professionelt resultat. Det kan dog være nødvendigt at låne penge til denne ydelse, men det er godt givet ud. Og hvis I lægger lånet sammen med eventuelle yderligere kreditter, kan det være fordelagtigt at oprette et samlelån, så i kan holde styr på jeres forskellige lån.